لاپید: تل‌آویو به گروگان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است حمله پهپادی به یک کشتی در اقیانوس هند (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کشور: اتباع بیش از این نباید وارد کشور شوند بن‌گویر: نتانیاهو به من قول حمله به رفح داد رافائل گروسی راهی ایران می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد موج جدید حمله موشکی از لبنان به اراضی اشغالی وزارت خارجه روسیه: از سال ۲۰۲۲ آماده مذاکرات صلح بوده‌ایم خراسان‌ رضوی از نظر تعداد مراکز شبه‌خانواده، رتبه اول کشور را دارد توییت نماینده سابق مجلس بریتانیا در حمایت از مردم غزه + عکس نخست وزیر رژیم صهیونیستی: احتمال رسیدن به معامله تبادل اسرا اندک است قصد اسرائیل برای ممانعت از خروج مردان از رفح آیت‌الله علم‌الهدی: بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود | مدرسه، نقطه آغاز تربیت است صدور چک و ارائه خدمات ثبت احوال مشروط به ثبت اطلاعات شد اعمال قانون ۲۰۹۷ خودروی حادثه ساز و توقیف ۹۷ خودروی متخلف در مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اینفوگرافی | همه چیز درباره تجمعات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری: چند نفر درباره پرونده باغ ازگل احضار شده اند عفو بین‌الملل از بایدن خواست که انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند کنسروهایی که منفجر می‌شوند | شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه شکست‌های پیاپی آمریکا از ملت ایران هشدار رئیس مجلس درباره تامین ارز دارو
سرخط خبرها

سخنگوی وزارت خارجه: فراتر از برجام هیچ توافق جدیدی در کار نیست | لغو روادید با عربستان در حال بررسی است

  • کد خبر: ۱۸۶۸۲۵
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
سخنگوی وزارت خارجه: فراتر از برجام هیچ توافق جدیدی در کار نیست | لغو روادید با عربستان در حال بررسی است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: هیچ طرحی برای توافق جدید هسته‌ای وجود ندارد و سند سپتامبر، پیشنهاد عمان و ایده ژاپن صرفا ایده هایی برای احیای توافق ۲۰۱۵ موسوم به برجام و بازگش متعهدانه همه طرفها به همان توافق است.

به گزارش شهرآرانیوز ناصر کنعانی امروز دوشنبه، ۱۰ مهر، در نشست خبری هفتگی خود در خصوص روند مذاکرات درباره برجام، گفت: در این زمینه وزیر امور خارجه توضیح لازم را بار‌ها اعلام کرده است، به روند مذاکره برای بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها به برجام پایبند هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این نکته که مذاکره را روند مناسبی برای بازگشت طرف‌ها به برجام می‌دانیم، افزود: برخی از دولت‎های دوست ابتکار عمل‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرف‌ها مطرح کردند برای اینکه همه طرف‌ها بتوانند به روند توافق بازگردند.

کنعانی یادآور شد: توافق موجودی که برای بازگشت مذاکره انجام می‌شود همان توافق برجام ۲۰۱۵ است که امضا شد و همه نسبت به آن اعلام پایبندی کردند.

آمریکا و اروپا از تعهدات خود در برجام شانه خالی کردند

وی با بیان این که دولت آمریکا و اروپا از انجام تعهدات خود شانه خالی کردند، گفت: ابتکار عمل‌ها و طرح‌ها از سوی برخی کشور‌های دوست از جمله طرح دولت عمان نه یک توافق جدید یا طرح جدید بلکه ابتکار عمل‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین به چارچوب توافق برجام است، در این زمینه ایران بار‌ها اعلام کرده از تلاش‌های توام با حسن نیت کشور‌های دوست برای بازگشت مسئولانه، متعهدانه همه طرف‌ها استقبال می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با بیان این که روند دیپلماسی و تبادل پیام‌ها باز است و این تبادل‎ها از طریق مسیر‌های دیپلماتیک جریان دارد، گفت: طرح برای یک توافق جدید تلقی نمی‌شود، ابتکار عمل‌هایی است برای کمک طرف‌ها به توافق و ایران همان طور که در روند نشان داده و بار‌ها اعلام کرده، اما در عین حال نسبت به این توافق به‌عنوان یک تعهد و توافق بین‌المللی پایبندیم.

مسیر رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم

کنعانی با تاکید بر این موضوع که از ابتکار‌های عمل‌هایی که از سوی کشور‌های دوست برای بازگشت طرف‌ها به توافق وجود دارد، استقبال کردیم، گفت: روند جاری و وضعیتی که برای برجام اتفاق افتاد نتیجه نقض تعهد طرف مقابل به برجام است؛ ایران بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده به مسیر دیپلماسی پایبند است و مادامی که در جهت تامین منافع ملت ایران باشد ادامه می‌دهیم، اما معطل آن هم باقی نمی‌مانیم و مسیر رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم.

ایران از کشور‌های مهم و اثرگذار در تحولات منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تحولات قفقاز گفت: تحولات قفقاز برای ایران حائز اهمیت است، ایران از کشور‌های مهم و اثرگذار در تحولات منطقه است، در استمرار تماس همسایگان ما برای گفتگو با ایران، سفر دبیر شورای عالی امنیت ارمنستان انجام شده است.

کنعانی تاکید کرد که موضع ایران درباره مرز‌های منطقه روشن است و ما بار‌ها دیدگاه خود را اعلام کردیم؛ ما معتقد به ضرورت تلاش مسئولانه همه طرف‌ها برای حل و فصل اختلافات هستیم.

با تغییر مرز‌های بین‌المللی مخالف هستیم

وی بیان کرد: ما با توسعه راه‌های مواصلاتی و شبکه‌های حمل و نقل به نحوی که تامین کننده منافع کشور‌ها باشند موافق هستیم و با این وجود با تعییر مرز‌های بین‌المللی مخالف هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با ابین انی مطلب که از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و دولت ارمنستان حمایت می‌کنیم، گفت: در خصوص بازگشت قره باغ به جمهوری آذربایجان موضع ما روشن است و از آن حمایت کردیم.

کنعانی در ادامه در خصوص توافق‌نامه امنیتی میان ایران و عراق، گفت: بر اساس توافق قرار بود ظرف ۶ ماه مقامات عراق و اقلیم کردستان نگرانی‌های ایران را درباره نیرو‌های مسلح تروریست و اراضی اقلیم کردستان عراق برطرف کنند و پایگاه‌ها و نیرو‌های آن‌ها را جمع کرده و خلع سلاح کنند به نحوی که نگرانی‌های امنیتی ایران برطرف شود.

هیأتی برای ارزیابی اجرای توافق‌نامه به عراق سفر کردند

وی با اشاره به این که طبق ارزیابی‌های اولیه ما بخش‌هایی از این توافق انجام شده و بخشی از آن باقی مانده، یادآور شد: هیأتی از ایران برای ارزیابی دقیق توافقنانه به عراق سفر کردند که با استقبال مقام‌های عراقی روبه‌رو بودند، ارزیابی دقیق از میزان اجرای این توافق‌نامه موکول به این است که گزازش هیأت اعزامی مورد بررسی قرار گیرد.

سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی و دفاعی ایران هیچ جایگاه و نقشی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این نکته که ایران بار‌ها اعلام کرده سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی و دفاعی ایران هیچ جایگاه و نقشی ندارد و هرگونه استفاده یا تهدید به استفاده از آن را مرودود می‌شمارد، گفت: ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی استفاده از سلاح شیمیایی است که با حمایت و پشتیبانی و تجهیز همه‌جانبه رژیم سابق عراق از سوی کشور‌های غربی صورت گرفت.

وی تکید کرد: اتهام در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر عدم پایبندی ایران به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی را رد می‌کنیم؛ دولت آمریکا فاقد هرگونه صلاحیت جهت احصاء پایبندی کشور‌های عضو کنوانسیون به پایبندی مفاد است.

هرگونه مذاکره مستقیم با آمریکا تکذیب می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعا‌ها مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا، گفت: هرگونه مذاکره مستقیم با آمریکا تکذیب می‌شود.

کنعانی با اشاره به این مطلب که عدم پایبندی تعدادی از دولت‌های اروپایی به مفاد توافقنامه تاثیری در استفاده ایران از حقوق قانونی خود نخواهد داشت، بیان کرد: ایران از حقوق خود در انجام فعالیت‌ها و مراودات بین‌المللی استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری این موضوع که نشست وزرای خارجه دو کشور ایران و مصر در نیویورک انجام شد و این گفتگو‌ها شاهد ادبیات مثبت و اراده مثبت برای برداشتن گام به سمت جلو بود، تاکید کرد که این تماس‌ها ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به رایزنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتای سوئدی خود گفت: در آخرین مذاکره میان وزرای خارجه ایران و سوئد، وزیر امور خارجه کشورمان مواضع را با همتای سوئدی و انتظارات جهان اسلام را مطرح کرد.

کنعانی تاکید کرد که موضوع هتک حرمت قرآن کریم در گفتگو‌های دوجانبه سوئد و ایران مطرح شده است.

در زمینه تبادل زندانیان با آمریکا دستور کار جدیدی مطرح نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خوصوص تبادل زندانیان با آمریکا گفت: مرحله تبادل انجام شد و در این ارتباط هیچ برنامه جدیدی در دستور کار نیست، آزادسازی زندانیان در خارج از کشور در هرجایی از جمله آمریکا از مسئولیت‌های دولت ایران است.

کنعانی یادآور شد: ما علاوه بر ۵ زندانی که از زندان‌های آمریکا آزاد شدند، در ارتباط با سایر کشور‌ها هم تلاش‌های زیادی انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این مطلب که در ارتباط با سازمان‌های شفافیت مالی سازوکار ملی خود را داریم، تاکید کرد: برنامه‌ای برای پیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» باشد، اطلاعی ندارم.

برنامه برای سفر مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری آذربایجان وجود دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به این که برنامه برای سفر مقام‌های عالی رتبه جمهوری آذربایجان وجود دارد، افزود:، اما تاریخ دقیق آن مشخص نیست و گفتگو‌هایی بین دو کشور وجود دارد؛ روند پیشرفت گفتگو‌ها برای ازسرگیری دیپلمات‌ها با جمهوری آذربایجان روند مثبتی است و در شرایط خوب و دلگرم کننده‌ای قرار داریم.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره انتشار گزارش‌هایی ادعایی درباره ارتباط ایران با مشاوران وزارت خارجه آمریکا گفت: مایل نیستیم درباره مسائلی که در چارچوب داخلی آمریکا و رقابت احزاب مطرح می‌شود و شکل می‌گیرد و از کارت بازی با ایران استفاده می‌کنند، اظهار نظر کنیم و آن را به طرف‌های داخلی آمریکا واگذار می‌کنیم.

کنعانی در ادامه بیان کرد که انجام اقدامات کنسولی برای سفر به کشور و ارائه خدمات جدید برای فرزندان ایرانیان خارج از کشور از جمله اولویت‌های مهم دستگاه دیپلماسی است.

درباره تبادل زندانیان با کشور‌های اروپایی اکنون اطلاعاتی وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تبادل زندانیان با دیگر کشور‌ها گفت: درباره تبادل زندانیان با کشور‌های دیگر از جمله اروپایی اکنون اطلاعاتی وجود ندارد، بحث آزادسازی زندانیان ایرانی خارج از کشور از جمله کشور‌های غربی به‌خصوص زندانیانی که با انگیزه‌های سیاسی دستگیر شدند در اولویت دستگاه دیپلماسی است، این موضوع جزو موضوعات جاری دستگاه دیپلماسی است.

کنعانی با بیان این که گفتگو‌های مثبت و روبه جلویی با اردن در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، گفت: توافق شد که گام‌های احیای روابط برداشته شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان این دیدار را همسو با تحولات جاری منطقه توصیف کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موضوع لغو روادید با عربستان، گفت: جلساتی با نهاد‌ها و موسسات و سازمان‌های ذیربط در داخل کشور برگزار شده است؛ لازم است پس از بررسی دقیق همه ابعاد فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی و با نگاه به موضوع افزایش جذب گردشگری خارجی به کشور، در وزارت امور خارجه جمع‌بندی شده و برای تصویب به هیأت دولت ارسال شود.

کنعانی درخصوص بازگشت الواح تاریخی به کشورمان، با بیان این مطلب که اقدامات لازم برای بازگرداندن الواح تاریخی در حال پیگیری است، تاکید کرد: ایران برای بازگرداندن آنچه که ثروت‌های تاریخی، تمدنی و فرهنگی ایران در هر کشوری است، موضوع را دنبال می‌کند، این موفقیت بزرگی بود و برنامه‌ها برای پیگیری در دستور کار است.

منبع: میزان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->